1. Antonova--Bongard-Levin--Kotovszkij: India trtnete
* * * * *
2. Baktay, Ervin: India blcsessge

Rvid tartalom: A legletisztultabb hindu felfogs is azt vallja, hogy a leghelyesebb, ha mindenki a maga mivoltnak megfelel ton jr s trekszik, s a hinduk legrtkesebbjei ma is, mint rgen, minden vallst, minden hitet nagyrabecslnek. A j keresztnyt sokkal tbbre tartjk, mint az olyan hindut, aki a maga vallst nem kveti, vagy kpmutatssal szennyezi be. A Szantana Dharma megrti nem lehetnek trelmetlenek ms vallsok irnt, s nem tpllhatnak eltleteket.Brmelyik vallst is kveti teht az olvas, igyekezzk legalbb ebben az egy pontban magv tenni a hindu elvet: legyen trelmes s mltnyos, ne tljen, amg bele nem mlyedt magba a trgyba, amg t nem tekintette az ind szemllet rkrvny Trvnynek egsz rendszert.
* * * * *
3. Baktay, Ervin: Indiai veim

A magyar indolgia nagy alakja tbb vet tlttt Indiban, ahol a vallsokat, blcseletet, mvszetet s az egyes npcsoportok lett tanulmnyozta, bejrva Krsi Csoma Sndor egykori tartzkodsi helyeit tszelve Indit a Himaljtl egszen Ceylonig.
* * * * *
4. Baktay Ervin: India mvszete I.-II.

"Az indiai mvszet tolmcsolsban igyekeztem megvilgtani a jelensgek gykereit s trvnyszernek felismerhet kibontakozst. De a mvszet rtkelse hinyos marad, ha alkotsai nem kzvettenek szmunkra lmnyt. Az eszttikai alkots elsrend clja, hogy trassza a nzbe azt a tartalmat, gondolatot, jelentst vagy szndkot, amelynek a mvsz formt kvnt adni. Csak amikor a m eleven emberi tartalma s jelentse feldereng elttnk, akor mondhatjuk, hogy megkzeltettk, megismertk azt a mvszetet, amely a mvet ltrehozta. Az lmnyt azonban nem szabad sszetveszteni a merben rzelmi hangulattal, amelybl hinyzik a megrts trekvse. Az igazi lmnyben a tudatos megismers ppen olyan nlklzhetetlen elem, mint az sztns belerzs. Arra trekedtem, hogy az rtelmi megkzelts segtsgvel az lmny fel is egyengessem az utat." (Baktay Ervin, rszlet)
* * * * *
5. Baktay Ervin: Mahbhrata

"Fohsz:
Nrjna, a Mindensg Ura, fogadja kegyesen hdolatunkat! Szaraszvat, a blcsessg s kesszls istennje, vilgostsa meg a vges emberi elmt, hogy az Igazsg rtelmt felfoghassa! s hdoljunk a nagy Vjsznak is, aki a dics Bhrata-neket adta neknk!"
* * * * *
6. Brown, Christina: Jgabiblia

A jga lnyege: visszatalls nmagunkhoz. A neves szerz a jga legjelentsebb irnyzataibl vlogatott ssze 170 klnbz testtartst. A fizikai s mentlis szinteket is tfog, sznes brkkal teli ktetet kezdknek s haladknak egyarnt ajnlott, mert segtsgvel mindannyian megtallhatjuk a cljainknak s kpessgeinknek leginkbb megfelel gyakorlatokat.
* * * * *
7. Brunton, Paul: A jga titkos tantsai
"letem lland igazsgkeress volt. veken t sajt tapasztalatomon keresztl sok idet s gyakorlatot vizsgltam meg s prbltam ki, amelyekrl azt lltottk, hogy elmleti s gyakorlati utakat jelentenek a klnbz misztikus, okkult vidkeken s az gret fldjn. Nem gy rtam, mint egy tant, hanem csak gy, mint aki osztja a tanul kzdelmt. Jl ismerem e keress minden mrfldt mr nehzsgeket, sttsget, a tvedseket s a buksokat, de ezen az ton megismertem mst is, s valami, ami nem tr ellentmondst, azt parancsolja nekem, hogy mieltt elhagyom ezt a fldet, vessem paprra ezeket a sorokat. Egy sivr korszak ktsgbeessei s zavarodottsgai kzepette, ahol a civilizci ptmnye krtyavrhoz hasonlan omlik ssze a fejnk felett, kikerlhetetlen ktelessge brkinek - aki tudja, hogy ltezik egy magasabb Remny az emberisg szmra -, hogy beszljen azoknak a kedvrt, akik hallgatni fogjk." Paul Brunton
* * * * *
8. Collins-Lapierre: Szabadsg jflkor

"A szabadsg jflkor az indiai kontinens fggetlenn vlsnak vres s drmai trtnete, melyet a maga bajval elfoglalt Eurpa annak idejn sem kvetett nagy figyelemmel, mra pedig szinte el is feledett. Pedig ha meg akarjuk rteni, hogy mi forr s gylik ebben az azta is folyvst hbork fenyegetsben l, komputer-zseniket s atombombt gyrt, kzben pedig az zvegyeket mig mglyra kld, eleven si hagyomnyok igzetben l, egyszerre dsgazdag s koldusszegny vilgban, fel kell idznnk azt a vilgtrtneti pillanatot, amikor angolok, hinduk s muszlimok fegyveres harcba fl politikai kzdelmei kzepette kettszakadt a fldrsz, egy hindu fanatikus meglte Gandhit, az erszakmentessg apostolt, az egysges India jelkpt, s elszabadult a pokol: mig parzsl vallshbort vvtak muszlimok s hinduk, ami a szzad legnagyobb etnikai tisztogatshoz vezetett."
* * * * *
9. Dely Kroly: Jga

* * * * *
10. Dzsohari, Haris: Csakrk

A sok ezer esztends hindu blcselet szerint - s ezt a megfigyelst a legkorszerbb tudomnyos kutatsok is megerstettk - az ember lnyegesen tbb, mint kzzelfoghat hs-vr testrszek halmaza. Rendelkezik ms, szemmel nem lthat, kzzel nem tapinthat szervekkel is,amelyek sokkal fontosabbak a fizikai testnl. Ilyen bels, lthatatlan energiakzpontok a csakrk is, amelyek a gerincoszlop mentn helyezkednek el a gerinc tvtl a fejnk bbjig. A tantra si tudomnya szerint a csakrk kpezik a sznteret, amelyen a felsbbrend tudat s sztnk sszecsapsa lejtszdik. Aki megrti hogy tudatosan kpes felhasznlni a csakrkban rejl energikat, az lpsrl lpsre elrheti a megvilgosods llapott, a magasabb rend tudatossgot,a tkletes boldogsgot. Haris Dzsonhari nem csupn a tantra gyakorlja s szakrtje, de rendkvli kpessg mvsz is, aki ltnoki ervel brzolja ebben a gynyr ktetben az sszes csakrt, s ugyanakkor elmagyarzza jelentsket, hagyomnyos elveiket, gyakorlati alkalmazsukat is. A pomps kpekkel vgzett meditci serkenti a transzcendens kzpontok mkdst, s harmnit teremt mind a testben, mind a llekben. Haris Dzsohari szp knyve a szakrtk s a spiritulis tkeresk szmra egyarnt az informcik s a technikk rtkes, gyakorlati forrsa.
* * * * *
11. Eliade, Mircea: A jga

A jga az ind szellem egyik sajtos dimenzijt jelenti; olyannyira gy van ez, hogy brhov hatolt is be az indiai valls s kultra, ott bizonyosan megtallhat a jga valamely tbb-kevsb tiszta formja. A modern India klnfle keresztny s szinkretista jgi jabb bizonytkot jelentenek arra, hogy az ind vallsi tapasztalat elmaradhatatlannak tartja a meditci s az sszpontosts jgamdszereit. Hiszen a jga vgl mindenfle spiritulis s misztikus technikt, a legelemibbtl a legsszetettebbig, flszvott s magba ptett. Az ltalnos "jgi" megnevezs ugyangy vonatkozik a szentre s a misztikusra, mint a mgusra, az organisztikusra vagy a fakrra s a varzslra.
* * * * *
12. Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete I.-II.-III.

"Mircea Eliade (1907.mrcius 9-1986.prilis 22.) szzadunk egyik legjelentsebb sszehasonlt vallstrtnsze. Romniban, majd Prizsban, lete utols vtizedeiben pedig Chicagban tevkenykedett. Legjelentsebb vallstrtneti ttekintsnek els ktett veheti kezbe az olvas. Eliade mr a harmincas vek vgn Bukarestben egyetemi eladsokat tartott, fknt keleti vallsok trtnetrl. 1945 novembertl G.Dumzil meghvsra a prizsi egyetemen tantott, 1956-ban utazott az Egyeslt llamokba, ahol 1957 mrciustl a chicagi egyetemen adott el. Eliade alapmvnek, a Vallsi hiedelmek s eszmk trtnetnek hrom ktetvel az olvas teljes kpet kap az sszehasonlt vallstrtnetrl."
* * * * *
13. Feuerstein, Georg: Yoga Tradci I.-II.

Az egyni s az abszolt llek sszekapcsolsnak s egyestsnek technikja valamint annak kifejezse, a vgy a transzcendencira, emberi feltteleink, a kznsges tudatossg s szemlyisg tlszrnyalsra taln sehol sem olyan llhatatos, mint az indiai flszigeten. Sok misztikus lltja, hogy a vgs Valsg boldogsggal teljes. Olyan llapot, amely tl van fjdalmon s rmn, sugrt az Isten megvalstshoz, vagy az nmegvalstshoz. Megtapasztalsnak fjdalmas s mmort hindu s buddhista nzpontjrl r tfog magyarzatban napjaink egyik leghitelesebb yoga tudsa.
* * * * *
14. Feuerstein, Georg: Tantra, az eksztzis svnye

Ahogy eksztzis s eksztzis kztt is van klnbsg, gy er s er, vagy energia s energia kzt is van. A tantra vagy tantrizmus egy rendkvl sokrt s sszetett ezoterikus hagyomny, melynek eredete az si India. Tiszta formjban egy egyedlll hagyomny, melyet fennklt mesterek hoztak ltre, kiknek blcs tantsai mindmig semmit sem vesztettek helytllsgukbl. A hindu tantra rksgnek szegnyes kutatsa az utbbi vekben teret adott egy halom tveszmken alapul, npszer knyvnek, amelyeket egyszeren csak "neotantrista" knyveknek hvunk. A leggyakoribb torzts a tantra-jgt pusztn ritulis vagy szakrlis kzslsknt belltani. Ennek eredmnyeknt az tlagember elmjben a tantra egyenlv vlt a nemi lettel. Semmi sem esik messzebb az igazsgtl! A tantra egy olyan hatkony eszkz, amely mindenekeltt a szunnyad kpessgeket breszti fel, s ezt blcsen kell kezelni, a msok irnti kedvessg s egyttrzs szellemben. Egyik legalapvetbb tantst, miszerint a testi vilg vgs soron egy az isteni Valsggal, nem csupn elmleti szinten kell megrteni, vagy csak hinni benne, hanem meg is kell valstani. Csak ez esetben rhetjk el a felszabadulst az anyag valsgnak knyszert eri all. De ahhoz, hogy rzkelhessk a vilg s nnn testnk isteni lnyegt, t kell reznnk azok tisztasgt s tkletes egysgt, mghozz itt s most. Ez a neves teolgiai tzis, az imitatio Dei, az isteni sk jelen letnkben (letnkkel) trtn lemsolsa. Ahogy azt India si szentjei felismertk: azz vlunk, amin megfelel odafigyelssel s kitartssal meditlunk, s ezrt igen nagy gonddal kell megvlasztanunk meditcink trgyt.
* * * * *
15. Goswami, Sridhara Deva: Bhagavad Gita

* * * * *
|