Schmidt Jzsef Az ind filozfia Genius Knyvkiad, Budapest, 1923 Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr
A Sznkhja-rendszer
A Sznkhja a legrgibb igazi blcseleti rendszer, amelynek nyomai mr egyik-msik ifjabb knoni upanisadban megvannak, a Vdanta mellett a legfontosabb s legtekintlyesebb rendszer, amely a heterodox dsinizmus s buddhizmus blcseleti alapjait is szolgltatta s egybknt is risi befolyssal volt az - s kora-kzpkori India blcseleti s vallsi letre, st India hatrain tlhatolva a nyugati gnoszticizmusra s neoplatonizmusra is. A Sznkhja a Vdntval szemben teljesen fggetlentette magt a vdikus hagyomnytl s teljesen mellzte a "kinyilatkoztatott" rst; csak a kzpkor ta igyekeztek tanait a vdikus szvegekkel sszhangzsba hozni, ami - mivel minden ron akartk - sikerlt is, gyhogy az eredetileg heterodox rendszert orthodoxnak lehetett nyilvntani. De a rgi Sznkhja racionalisztikus rendszer: tisztn az rtelem eszkzeivel akarja a vilg s a lt problmit megoldani, igazi blcseleti felfogssal iparkodik a tapasztalatban adott elemektl az ismeretlenekig eljutni s a legvgs okokat felismerni. Els zben jelentkezik a vilgon e bmulatos rendszerben az emberi szellem teljes fggetlensge s szabadsga, a maga erejben val bizakodsa, a modern kutats szelleme. Manapsg persze a rendszer mr csak trtneti: csak kevs szm hve van. A rendszer alaptja a hagyomny szerint Kapila (6. sz.), akinek alakja persze legends. Keletkezse helye alighanem a buddhizmus blcsje: szaki India keleti rsze. Virgzsa kora a Krisztus utni els szzadok. Forrsa elssorban a 72 strfs Sznkhja-krik, Isvara-Krsna mve (Kr. u. 5. sz.), s a jval ksbbi, azonos tartalm, de eltr szellem (Vdnta-szinezet) Sznkhja-sztrk (526 sztra az 1400 krli idbl). A rendszer neve nem egszen vilgos. A sznkhja sz, a szankhj, "szm" sznak szrmazka, rszint "szmlls, felsorols" rszint "vizsglat, kutats" rtelm. ltalnos feltevs szerint mr most rendszernk neve a msodik jelentssel kapcsolatos, egy nzet (Garbe) szerint azonban az elsvel: a rendszer neve eredetileg gnynv volna, amelyet ellenei adtak neki azrt, mert hvei igen szerettk a szmszer felsorolst. A felsorolsok kedvelse, mint megltjuk, tagadhatatlan tny, msrszt az is igaz, hogy a sz rtelme mr az upanisadban "vizsglat, kutats". A Sznkhja specilis alaptanainak egyike az atheizmus (nir-svara-vda): a keletkezett s elml npies istenektl eltekintve, vilgot teremt, kormnyz s fnntart rkkval isten (isvara) nincsen. Msik alaptana, amely az upanisadok s a Vdnta idealisztikus monizmusval diametrlis ellenttben van, a dualizmus (dvaita-vda), az anyag s szelem kettssge. E szerint kt rendbeli rkkval, lnyegileg teljesen klnbz, magasabb egysges elvbl levezethetetlen szubstancia van: az rzkfeletti sanyag (prakrti, nha pradhna, tulajdonkpp "termszet"), s a szanszrban bolyong egyni lelkek (tman, punsz, jobbra purusa) vgtelen sokasga. E szubstancik szls ellenttek: a prakrti egy, az anyagnak alaktalan szubsztrtuma, rtelem s tudat nlkl val, trvnyszer s rk vltozsnak van alvetve, folytonos talakulsban s tevkenysgben van; - a purusk szma vgtelen, mindegyikk anyagtalan szubstancia (aguna dravja), szellem (csit, csiti, cstana), csupa intelligencia, trgy nlkl val tiszta gondolkozs (csin-mtra), mirt is csak negatve hatrozhat meg (kezdets vg nlkl val, nem sszetett s mr ezrt is elmlhatatlan, mozdulatlan s teht nem vndorl), trtl s idtl fggetlen, rkk vltozhatatlan, minden tevkenysgre kptelen s teljesen ttlen. A prakrti, az rzkelhet anyagvilg rzk feletti sanyaga, egysges ugyan, de hrom alkotelembl (guna) vagy szubstancibl (dravja) ll. Ezek: a szattva, a radsasz s a tamasz. A szattva gy jelentkezik, mint fny s knnysg, a radsasz, mint energia s mozgs, a tamasz, mint sttsg, nehzsg s merevsg. Ez alkotelemek egyike mindig tlslyban van a tbbiek felett: az istenek vilgban a szattva, az embereknl a radsasz, az llatok, nvnyek s svnyok vilgban a tamasz. A hrom konstutiens (traigunja) az emberi egynisg meghatrozja is: a szattva nyugalom, tehetsg, erny, jsg, rm, stb., a radsasz tevkenysg, szenvedly, vadsg, rosszasg, szomorsg stb., a tamasz apathia, lomhasg, tudatlansg, hitvnysg stb. Az sanyag a hrom guna egyenslyllapota, amely a vndorl, teht megvltsra szorul lelkek rdekben a tlk kiindul, de nem szndkos (l. albb), mechanikus hats (ksbha) folytn megbomlik. A gunk most egyms rovsra rvnyeslni akarnak s ezzel megkezddik a mindensg evolcija (szarga, szrsti, szancsara) ; erre kvetkezik a fnnlls (szthiti) peridusa, az egynek s termkek lteslse vi szarga, vjasti-szrsti); vgl a reabszorpci (laja, pralaya, prati-szancsara), a visszatrs az eredeti llapotba. E folyamatnak se kezdete, se vge. - E guna-elmlettel akarja magyarzni a Sznkhja, hogy mikppen lpett be az eredetileg alaktalan s rzkfeletti prakrti a jelensgek vilgba s mikppen keletkezett a lnyek s dolgok, az ethikai s eszthetikai klnbsgek vgtelen sokflesge. Az sanyag t.i. fokozatos evolci folyamn 23 alapelv (tattva) alakjban lp fl. Az els a buddhi (tkp. szrevtel, belts stb.) a logikus gondolkozs organuma, a megfontols s elhatrozs elve. A msodik az aham-kra (tkp. "n-csinl") a szemlyisg elve (velejben a Schopenhaueri principium individuationis), amely azt a tvhitet kelti, hogy az "n" lt, hall, rez, cselekszik stb. A belle szrmaz harmadik elv, a manasz (tkp. "elme") kzvett indifferens centrlis organum - bels rzk, amely a kls rzkek ltal nyjtott trgyakat a kt els organummal kzli. Ez a hrom els organum egy egysges "bels organumot" (antahkarana) kpez, amely teljesen megfelel a mi idegrendszernknek s amelynek megnyilatkozsa a lehelet (prna). Az aham-kra principiumbl - a manaszon kvl - mg 15 alkotelem szrmazik. Kzlk 10 "kls rzk" (indrija) - s pedig 5 "szrevev" (buddhi indrija), a mi 5 rzknk, s 5 "cselekv" (karma-indrija), t. i. a beszls, fogs, jrs, kirts s nemzs rzkei, - de az elzkhz hasonlan valamennyi "rzkfeletti" (ati indrija) s nem tvesztend ssze az rzkelhet szervekkel (glaka: szem, fl stb., s kz, lb stb.), amelyekben szkelnek. A 10 indrija minden pillanatban meghatrozza a bels organum mkdst, de csak ezzel kapcsolatban funkcionl. Az aham-kra principiumbl keletkezik mg az 5 "finom (anyagi) elem" (szksma-bhta, tan-mtra): az ther, szl, tz, vz s fld - a klvilgnak s az emberi testnek rzkfeletti csri. Ezekbl tevdik ssze az emberi "finom v. bels test (linga, linga-dha, linga sarira v. szksma, szksma-dha, szksma-sarra) a tbbi 13 organum hordozja, minden lelki llapot s mkds komplexuma, amely - hasonlan a mindig ms-ms szerepet jtsz sznszhez - a karman hatsa alatt mindig ms-ms durva testtel (l. mindjrt) egyesl s az egyni lelket vndorlsain elksri - teht a szemlyisgnek s a klnbz ltformkban jelentkez szemly azonossgnak principiuma, az egyn lnynek s jellemnek meghatrozja, az erklcsi felelssg hordozja. - Az 5 finom anyagi elembl fejldik vgl a mr rzkelhet 5 "durva elem" (szthla-bhta, mah-bhta). A durva elemeken s kapcsolataikon alapul a jelensgek vilga - tbbek kzt az emberi "durva test" (szthla-dha, szthla-sarra), amely az anyamhben keletkezik s a hallban megsemmisl. - Ez az evolci, amelynek tjn az rzkfeletti (a-vjaksa) anyag rzkelhetv (vjaksa) lesz s a jelensgek vilga ltrej. Az sanyagnak ez az evolcija a purusk kedvrt megy vgbe: ha purusk nem volnnak, az sanyag nem fejldnk ki. Az evolcit csak a purusk idzik el, de nem kszakarva, hanem csak puszta jelenltkkel, amennyiben minden egyes purusnak karmanja lefoglal bizonyos mennyisg s minsg anyagot, hogy testet alaktson magnak belle, amelyben egyedl tapasztalhatja a karman kvetkezseit. Hogy mikppen jutottak bele a teljesen tiszta s szabad lelkek a szanszrba, arra nincsen felelet, illetleg ez a felelet: az anyag s a purusk kapcsolata, t. i. a szanszra, rkkval. Az ltal, hogy az abszolt (kvala, "magnval") purusa a testtel egyesl, empirikus llekk (dzsva, dsvtman) lesz s a szabadsg llapotbl a ktttsg (bandha) llapotba jut. De a llek egyeslse a testtel, teht a ktttsg llapota is csak ltszat. Valsggal ugyanis a purusa csak puszta jelenltvel sztnzi tevkenysgre a bels organumot, egybknt a test intellektulis s vegetatv funkciiban nem vesz rszt. E magatarts kt szp, a neoplatonikus Plotinosnl is elkerl hasonlattal van illusztrlva: a llek fny (praksa), amely "megvilgtja a lelketlent" (Sznkhja-sztra I. 145. VI. 50.), s a llek tkr, amelyben a bels organumok reflektldnak. A tudatos megismers, rzs, akars csak a bels organum affekciinak reflexe (cshj, pratibimba) a llekben. Maga a llek azonban semmifle affekci irnt nem fogkony, teljesen rzketlen, teljesen passzv, akaratlan, semmirt sem felels. Ebbl folylag ktttsge illzi. A ktttsg oka a velnk szletett tudatlansg (a vidj), illetleg az ebbl foly meg-nem-klnbztets (a-vivka): a llek nem kpes a testtl (anyagtl) val klnbzsnek tudatra bredni: azt vli, hogy maga vesz szre, gondolkozik, rl s szenved, s nem tudja, hogy semmi kze a testhez s hogy szenvedse csak kpzelds - pp oly csalfa ltszat, mint a (szntelen) kristly vrs szne, amely a hozz kzel tartott (vrs) hibiszkusz-virgtl szrmazik. A fjdalom nem a lleknek, hanem a testnek az affekcija, de mivel a llek fnye mellett vlik tudatoss, a llek abban a tvhitben leledzik, hogy maga szenved. E balhit eloszlatsn fradozik a prakrti: jra meg jra kifejleszti magt a purusa eltt - a vgbl, hogy a purusa a tle val abszolt klnbzst felismerje. A prakrti egyttal a maga rdekben is fradozik, mert a llektl elvlva maga is megszabadulna a fjdalomtl, amely csak addig tudatos, mg a llek fnye re vetdik. Egymshoz val viszonyuk megvilgtsra a kvetkez kp hasznlatos: a megismersre kptelen, de tevkeny prakrti az ers vak, a cselekvsre kptelen, de megismer purusa a ltni tud snta; kln-kln egyikk sem boldogul, de ha a vak htra veszi s irnytja a sntt, mind a ketten clhoz rnek. mde, ha a purusa teljesen ttlen nzje a prakrti fradozsnak, hogyan lehet a vezetje? Hiszen minden idegmunka (szrevtel, rzs, emlkezs stb.) a purustl fggetlenl anyagi termszet produktumok mkdse tjn jn ltre! Itt a rendszer Achilles sarka. Ezek utn rthet, mikppen sznhetik meg a llek ktttsge s mikppen jhet ltre a megvlts. A megklnbztets vagy megklnbztet megismers (vivka, vivka-dnyna) tjn. Mihelyt a purusa felismeri, hogy a testtl (anyagtl) teljesen klnbzik, hogy teht a testhez szenvedshez, hallhoz, jraszletshez semmi kze, egyszer s mindenkorra megsznik a szenveds s bell a megvlts (mksa, vi-mksa, mukti, vi-mukti, nir-mukti, apa-varga), a fjdalom teljes megsznse s visszatrsnek lehetetlensge. A magban vve teljesen indifferens purusa ugyanis az abszolt elszigeteltsg (kaivalja, "magnvalsg") llapotban nem vilgtja meg, azaz nem teszi tudatoss, a bels organumnak semmifle affekcijt, sem fjdalmt, sem rmt s egynileg tovbb is fnnmarad ugyan, de az abszolt tudatlansg rkk nyugalmas llapotban, amelynek elze a mly lom, az juls s az ntudatlansgig fokozd elmlyeds. Hogy az ember a megvlts elrse utn tovbb l mg, annak itt s mindentt az a magyarzata, hogy a jelen let korbbi karman gymlcse, amelynek egszen meg kell rnie. Ez a fnnmarads olyan mint a "fazekaskorong prgse" (csakra-bhrama: Sznkhja-krik, 67): az let a karman hatsa alatt pp gy fnnmarad a megvlts utn, mint a fazekas-korong a kapott lks hatsa alatt tovbb prg a fazk elkszlte utn. Ez a kp hasonl rtelemben egyebtt is megvan, tbbek kzt a Vdntban is. A hall utn a megvltott ember bels organuma feloszlik s finom teste visszatr az sanyagba. "Miutn a prakrti kinyilatkoztatta magt a lleknek, visszatr nmagba, mint a tncosn (nartak) megsznik tncolni, miutn megmutatta magt a kznsgnek" (Sznkhja-krik, 59) - azaz miutn utols ftyolt is ledobta magrl s szemremrzete arra kszteti, hogy visszavonuljon. A Sznkhja-rendszer legvgs clja teht a fjdalmatlansg. Ezzel kapcsolatban a pesszimizmus oly hatrozottan jelentkezik benne, mint mg csak a tle fgg buddhizmusban: minden tudatos ltezs szenveds, mg a gynyr is fjdalomra vezet. A fjdalomtl szabaduls tja pedig a tuds, amelyet mindenki kaszt- s rangklnbsg nlkl megszerezhet, - de csakis a filozfiai tuds; semmifle ritulis tevkenysg, semmifle mg oly erklcss let sem elgsges az dvssgre, st kros. Az intellektualizmus teht a Sznkhjban tlteng az ethika rovsra, amely viszont bmulatosan ki van fejldve a testvrrokon buddhizmusban. Ellenben elengedhetetlen felttele a megvlt tuds elrsnek a kzny (virga, vairgja): a lemonds a vilg javairl s rmeirl. Ennek megszerzsre pedig, valamint a megismerst gtl diszpozci lekzdsre felette alkalmas a jga, a gondolkozs koncentrcija, amelynek tana a Jga-rendszer tartalma s innen kerlt bele a Sznkhjba.
Forrs: http://www.terebess.hu/keletkultinfo/schmidt1.html#A2 |