HATHA YOGA
BEMUTATKOZS
 
PROGRAMAJNL
 
FOGLALKOZSOK
 
TRADCI
 
JGASTDIK
 
LINKAJNL
 
Jga archvum
 
Sznkhja-Jga
 
Hatha-jga-pradpik
 
Mitolgia
 
Rmjana
 
Naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
LTOGATK
Induls: 2007-01-10
 
Sznkhja (Schmidt)

Schmidt Jzsef
Az ind filozfia
Genius Knyvkiad, Budapest, 1923
Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr

 

A Sznkhja-rendszer

A Sznkhja a legrgibb igazi blcseleti rendszer, amelynek nyomai mr egyik-msik ifjabb knoni upanisadban megvannak, a Vdanta mellett a legfontosabb s legtekintlyesebb rendszer, amely a heterodox dsinizmus s buddhizmus blcseleti alapjait is szolgltatta s egybknt is risi befolyssal volt az - s kora-kzpkori India blcseleti s vallsi letre, st India hatrain tlhatolva a nyugati gnoszticizmusra s neoplatonizmusra is. A Sznkhja a Vdntval szemben teljesen fggetlentette magt a vdikus hagyomnytl s teljesen mellzte a "kinyilatkoztatott" rst; csak a kzpkor ta igyekeztek tanait a vdikus szvegekkel sszhangzsba hozni, ami - mivel minden ron akartk - sikerlt is, gyhogy az eredetileg heterodox rendszert orthodoxnak lehetett nyilvntani. De a rgi Sznkhja racionalisztikus rendszer: tisztn az rtelem eszkzeivel akarja a vilg s a lt problmit megoldani, igazi blcseleti felfogssal iparkodik a tapasztalatban adott elemektl az ismeretlenekig eljutni s a legvgs okokat felismerni. Els zben jelentkezik a vilgon e bmulatos rendszerben az emberi szellem teljes fggetlensge s szabadsga, a maga erejben val bizakodsa, a modern kutats szelleme. Manapsg persze a rendszer mr csak trtneti: csak kevs szm hve van.
A rendszer alaptja a hagyomny szerint Kapila (6. sz.), akinek alakja persze legends. Keletkezse helye alighanem a buddhizmus blcsje: szaki India keleti rsze. Virgzsa kora a Krisztus utni els szzadok. Forrsa elssorban a 72 strfs Sznkhja-krik, Isvara-Krsna mve (Kr. u. 5. sz.), s a jval ksbbi, azonos tartalm, de eltr szellem (Vdnta-szinezet) Sznkhja-sztrk (526 sztra az 1400 krli idbl). A rendszer neve nem egszen vilgos. A sznkhja sz, a szankhj, "szm" sznak szrmazka, rszint "szmlls, felsorols" rszint "vizsglat, kutats" rtelm. ltalnos feltevs szerint mr most rendszernk neve a msodik jelentssel kapcsolatos, egy nzet (Garbe) szerint azonban az elsvel: a rendszer neve eredetileg gnynv volna, amelyet ellenei adtak neki azrt, mert hvei igen szerettk a szmszer felsorolst. A felsorolsok kedvelse, mint megltjuk, tagadhatatlan tny, msrszt az is igaz, hogy a sz rtelme mr az upanisadban "vizsglat, kutats".
A Sznkhja specilis alaptanainak egyike az atheizmus (nir-svara-vda): a keletkezett s elml npies istenektl eltekintve, vilgot teremt, kormnyz s fnntart rkkval isten (isvara) nincsen. Msik alaptana, amely az upanisadok s a Vdnta idealisztikus monizmusval diametrlis ellenttben van, a dualizmus (dvaita-vda), az anyag s szelem kettssge. E szerint kt rendbeli rkkval, lnyegileg teljesen klnbz, magasabb egysges elvbl levezethetetlen szubstancia van: az rzkfeletti sanyag (prakrti, nha pradhna, tulajdonkpp "termszet"), s a szanszrban bolyong egyni lelkek (tman, punsz, jobbra purusa) vgtelen sokasga. E szubstancik szls ellenttek: a prakrti egy, az anyagnak alaktalan szubsztrtuma, rtelem s tudat nlkl val, trvnyszer s rk vltozsnak van alvetve, folytonos talakulsban s tevkenysgben van; - a purusk szma vgtelen, mindegyikk anyagtalan szubstancia (aguna dravja), szellem (csit, csiti, cstana), csupa intelligencia, trgy nlkl val tiszta gondolkozs (csin-mtra), mirt is csak negatve hatrozhat meg (kezdets vg nlkl val, nem sszetett s mr ezrt is elmlhatatlan, mozdulatlan s teht nem vndorl), trtl s idtl fggetlen, rkk vltozhatatlan, minden tevkenysgre kptelen s teljesen ttlen.
A prakrti, az rzkelhet anyagvilg rzk feletti sanyaga, egysges ugyan, de hrom alkotelembl (guna) vagy szubstancibl (dravja) ll. Ezek: a szattva, a radsasz s a tamasz. A szattva gy jelentkezik, mint fny s knnysg, a radsasz, mint energia s mozgs, a tamasz, mint sttsg, nehzsg s merevsg. Ez alkotelemek egyike mindig tlslyban van a tbbiek felett: az istenek vilgban a szattva, az embereknl a radsasz, az llatok, nvnyek s svnyok vilgban a tamasz. A hrom konstutiens (traigunja) az emberi egynisg meghatrozja is: a szattva nyugalom, tehetsg, erny, jsg, rm, stb., a radsasz tevkenysg, szenvedly, vadsg, rosszasg, szomorsg stb., a tamasz apathia, lomhasg, tudatlansg, hitvnysg stb. Az sanyag a hrom guna egyenslyllapota, amely a vndorl, teht megvltsra szorul lelkek rdekben a tlk kiindul, de nem szndkos (l. albb), mechanikus hats (ksbha) folytn megbomlik. A gunk most egyms rovsra rvnyeslni akarnak s ezzel megkezddik a mindensg evolcija (szarga, szrsti, szancsara) ; erre kvetkezik a fnnlls (szthiti) peridusa, az egynek s termkek lteslse vi szarga, vjasti-szrsti); vgl a reabszorpci (laja, pralaya, prati-szancsara), a visszatrs az eredeti llapotba. E folyamatnak se kezdete, se vge. - E guna-elmlettel akarja magyarzni a Sznkhja, hogy mikppen lpett be az eredetileg alaktalan s rzkfeletti prakrti a jelensgek vilgba s mikppen keletkezett a lnyek s dolgok, az ethikai s eszthetikai klnbsgek vgtelen sokflesge.
Az sanyag t.i. fokozatos evolci folyamn 23 alapelv (tattva) alakjban lp fl. Az els a buddhi (tkp. szrevtel, belts stb.) a logikus gondolkozs organuma, a megfontols s elhatrozs elve. A msodik az aham-kra (tkp. "n-csinl") a szemlyisg elve (velejben a Schopenhaueri principium individuationis), amely azt a tvhitet kelti, hogy az "n" lt, hall, rez, cselekszik stb. A belle szrmaz harmadik elv, a manasz (tkp. "elme") kzvett indifferens centrlis organum - bels rzk, amely a kls rzkek ltal nyjtott trgyakat a kt els organummal kzli. Ez a hrom els organum egy egysges "bels organumot" (antahkarana) kpez, amely teljesen megfelel a mi idegrendszernknek s amelynek megnyilatkozsa a lehelet (prna). Az aham-kra principiumbl - a manaszon kvl - mg 15 alkotelem szrmazik. Kzlk 10 "kls rzk" (indrija) - s pedig 5 "szrevev" (buddhi indrija), a mi 5 rzknk, s 5 "cselekv" (karma-indrija), t. i. a beszls, fogs, jrs, kirts s nemzs rzkei, - de az elzkhz hasonlan valamennyi "rzkfeletti" (ati indrija) s nem tvesztend ssze az rzkelhet szervekkel (glaka: szem, fl stb., s kz, lb stb.), amelyekben szkelnek. A 10 indrija minden pillanatban meghatrozza a bels organum mkdst, de csak ezzel kapcsolatban funkcionl. Az aham-kra principiumbl keletkezik mg az 5 "finom (anyagi) elem" (szksma-bhta, tan-mtra): az ther, szl, tz, vz s fld - a klvilgnak s az emberi testnek rzkfeletti csri. Ezekbl tevdik ssze az emberi "finom v. bels test (linga, linga-dha, linga sarira v. szksma, szksma-dha, szksma-sarra) a tbbi 13 organum hordozja, minden lelki llapot s mkds komplexuma, amely - hasonlan a mindig ms-ms szerepet jtsz sznszhez - a karman hatsa alatt mindig ms-ms durva testtel (l. mindjrt) egyesl s az egyni lelket vndorlsain elksri - teht a szemlyisgnek s a klnbz ltformkban jelentkez szemly azonossgnak principiuma, az egyn lnynek s jellemnek meghatrozja, az erklcsi felelssg hordozja. - Az 5 finom anyagi elembl fejldik vgl a mr rzkelhet 5 "durva elem" (szthla-bhta, mah-bhta). A durva elemeken s kapcsolataikon alapul a jelensgek vilga - tbbek kzt az emberi "durva test" (szthla-dha, szthla-sarra), amely az anyamhben keletkezik s a hallban megsemmisl. - Ez az evolci, amelynek tjn az rzkfeletti (a-vjaksa) anyag rzkelhetv (vjaksa) lesz s a jelensgek vilga ltrej.
Az sanyagnak ez az evolcija a purusk kedvrt megy vgbe: ha purusk nem volnnak, az sanyag nem fejldnk ki. Az evolcit csak a purusk idzik el, de nem kszakarva, hanem csak puszta jelenltkkel, amennyiben minden egyes purusnak karmanja lefoglal bizonyos mennyisg s minsg anyagot, hogy testet alaktson magnak belle, amelyben egyedl tapasztalhatja a karman kvetkezseit. Hogy mikppen jutottak bele a teljesen tiszta s szabad lelkek a szanszrba, arra nincsen felelet, illetleg ez a felelet: az anyag s a purusk kapcsolata, t. i. a szanszra, rkkval. Az ltal, hogy az abszolt (kvala, "magnval") purusa a testtel egyesl, empirikus llekk (dzsva, dsvtman) lesz s a szabadsg llapotbl a ktttsg (bandha) llapotba jut. De a llek egyeslse a testtel, teht a ktttsg llapota is csak ltszat. Valsggal ugyanis a purusa csak puszta jelenltvel sztnzi tevkenysgre a bels organumot, egybknt a test intellektulis s vegetatv funkciiban nem vesz rszt. E magatarts kt szp, a neoplatonikus Plotinosnl is elkerl hasonlattal van illusztrlva: a llek fny (praksa), amely "megvilgtja a lelketlent" (Sznkhja-sztra I. 145. VI. 50.), s a llek tkr, amelyben a bels organumok reflektldnak. A tudatos megismers, rzs, akars csak a bels organum affekciinak reflexe (cshj, pratibimba) a llekben. Maga a llek azonban semmifle affekci irnt nem fogkony, teljesen rzketlen, teljesen passzv, akaratlan, semmirt sem felels. Ebbl folylag ktttsge illzi. A ktttsg oka a velnk szletett tudatlansg (a vidj), illetleg az ebbl foly meg-nem-klnbztets (a-vivka): a llek nem kpes a testtl (anyagtl) val klnbzsnek tudatra bredni: azt vli, hogy maga vesz szre, gondolkozik, rl s szenved, s nem tudja, hogy semmi kze a testhez s hogy szenvedse csak kpzelds - pp oly csalfa ltszat, mint a (szntelen) kristly vrs szne, amely a hozz kzel tartott (vrs) hibiszkusz-virgtl szrmazik. A fjdalom nem a lleknek, hanem a testnek az affekcija, de mivel a llek fnye mellett vlik tudatoss, a llek abban a tvhitben leledzik, hogy maga szenved. E balhit eloszlatsn fradozik a prakrti: jra meg jra kifejleszti magt a purusa eltt - a vgbl, hogy a purusa a tle val abszolt klnbzst felismerje. A prakrti egyttal a maga rdekben is fradozik, mert a llektl elvlva maga is megszabadulna a fjdalomtl, amely csak addig tudatos, mg a llek fnye re vetdik. Egymshoz val viszonyuk megvilgtsra a kvetkez kp hasznlatos: a megismersre kptelen, de tevkeny prakrti az ers vak, a cselekvsre kptelen, de megismer purusa a ltni tud snta; kln-kln egyikk sem boldogul, de ha a vak htra veszi s irnytja a sntt, mind a ketten clhoz rnek. mde, ha a purusa teljesen ttlen nzje a prakrti fradozsnak, hogyan lehet a vezetje? Hiszen minden idegmunka (szrevtel, rzs, emlkezs stb.) a purustl fggetlenl anyagi termszet produktumok mkdse tjn jn ltre! Itt a rendszer Achilles sarka.
Ezek utn rthet, mikppen sznhetik meg a llek ktttsge s mikppen jhet ltre a megvlts. A megklnbztets vagy megklnbztet megismers (vivka, vivka-dnyna) tjn. Mihelyt a purusa felismeri, hogy a testtl (anyagtl) teljesen klnbzik, hogy teht a testhez szenvedshez, hallhoz, jraszletshez semmi kze, egyszer s mindenkorra megsznik a szenveds s bell a megvlts (mksa, vi-mksa, mukti, vi-mukti, nir-mukti, apa-varga), a fjdalom teljes megsznse s visszatrsnek lehetetlensge. A magban vve teljesen indifferens purusa ugyanis az abszolt elszigeteltsg (kaivalja, "magnvalsg") llapotban nem vilgtja meg, azaz nem teszi tudatoss, a bels organumnak semmifle affekcijt, sem fjdalmt, sem rmt s egynileg tovbb is fnnmarad ugyan, de az abszolt tudatlansg rkk nyugalmas llapotban, amelynek elze a mly lom, az juls s az ntudatlansgig fokozd elmlyeds. Hogy az ember a megvlts elrse utn tovbb l mg, annak itt s mindentt az a magyarzata, hogy a jelen let korbbi karman gymlcse, amelynek egszen meg kell rnie. Ez a fnnmarads olyan mint a "fazekaskorong prgse" (csakra-bhrama: Sznkhja-krik, 67): az let a karman hatsa alatt pp gy fnnmarad a megvlts utn, mint a fazekas-korong a kapott lks hatsa alatt tovbb prg a fazk elkszlte utn. Ez a kp hasonl rtelemben egyebtt is megvan, tbbek kzt a Vdntban is. A hall utn a megvltott ember bels organuma feloszlik s finom teste visszatr az sanyagba. "Miutn a prakrti kinyilatkoztatta magt a lleknek, visszatr nmagba, mint a tncosn (nartak) megsznik tncolni, miutn megmutatta magt a kznsgnek" (Sznkhja-krik, 59) - azaz miutn utols ftyolt is ledobta magrl s szemremrzete arra kszteti, hogy visszavonuljon.
A Sznkhja-rendszer legvgs clja teht a fjdalmatlansg. Ezzel kapcsolatban a pesszimizmus oly hatrozottan jelentkezik benne, mint mg csak a tle fgg buddhizmusban: minden tudatos ltezs szenveds, mg a gynyr is fjdalomra vezet. A fjdalomtl szabaduls tja pedig a tuds, amelyet mindenki kaszt- s rangklnbsg nlkl megszerezhet, - de csakis a filozfiai tuds; semmifle ritulis tevkenysg, semmifle mg oly erklcss let sem elgsges az dvssgre, st kros. Az intellektualizmus teht a Sznkhjban tlteng az ethika rovsra, amely viszont bmulatosan ki van fejldve a testvrrokon buddhizmusban. Ellenben elengedhetetlen felttele a megvlt tuds elrsnek a kzny (virga, vairgja): a lemonds a vilg javairl s rmeirl. Ennek megszerzsre pedig, valamint a megismerst gtl diszpozci lekzdsre felette alkalmas a jga, a gondolkozs koncentrcija, amelynek tana a Jga-rendszer tartalma s innen kerlt bele a Sznkhjba.

Forrs: http://www.terebess.hu/keletkultinfo/schmidt1.html#A2

 
BEJELENTKEZS
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
IRODALOM
 
E-KNYVTR
 
NI JGA
 
NI JGA
 
Nhny szana - feltlts alatt
 
HRLEVL
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!