Negyedik tants
Hdolat Sivnak, a mesternek, aki maga a nda, a bindu s a kal.(92) Ki llandan neki szenteldik, eljut az tiszta lakhelyre. || 1 ||
Most pedig elmondom a szamdhihoz vezet legtkletesebb utat, mely legyzi a hallt, knnyen elsajtthat s a brahman-boldogsg (93) legfbb ltrehozja. || 2 ||
Rdzsa-jga, szamdhi, unman, mannman, amaratva (halhatatlansg), laja (feloldds), tattva (igaz valsg), snjsnja (ressg s nem-ressg), para pada (legfbb szint), || 3 ||
amanaszka (tudatossg nlkli), advaita (kettssg nlkli), nirlamba (nem fgg), niranydzsana (folttalan), dzsvanmukti (mg az letben trtn megszabaduls), szahadzs (termszetes, veleszletett), s turj (negyedik [tudatllapot]): ezek szinonimk. || 4 ||
Ahogyan a s vzbe keverve azzal eggy vlik, gy vlik eggy a llek s az elme - ezt nevezik szamdhinak. || 5 ||
Amikor a llegzet megsznik, s az elme felolddik, akkor ltrejn az egykedvsg - ezt is szamdhinak nevezik. || 6 ||
Hasonlkppen, mikor ltrejn az egyni llek s a legfbb llek egysge - azt nevezik szamdhinak, ahol minden kpzet megsznik. || 7 ||
Ugyan ki ismeri valjban a rdzsa-jga nagyszersgt? A tuds, a megszabaduls, a [szinten]marads s a beteljesls csak a mester tantsa rvn rhet el. || 8 ||
Nehezen megvalsthat az rzktrgyak elhagysa, az igaz valsg szemllete s a szahadzs llapota az igaz mester knyrletessge nlkl. || 9 ||
Amikor a klnfle szank, vltozatos kumbhakk s karank (94) rvn a nagy sakti felbred, a llegzet felolddik az ressgben. || 10 ||
Ha a jgiban a sakti felbredt, s minden karmjtl (95) maradktalanul megszabadult, akkor nmagtl ltrejn szmra a szahadzs llapota. || 11 ||
Amikor a szusumnn trad a llegzet, s az elme belp az ressgbe, akkor a jgban jrtas az sszes karmjt maradktalanul kitpi. || 12 ||
Hdolat nked, , Halhatatlan! Mg az elmls is legyzetett ltalad, ami pedig felfal minden lt s lettelent. || 13 ||
Amikor az elme nyugalomba jut, s a llegzet kzpen jr, ltrejn az amarl, a vadzsrl s a szahadzsl. || 14 ||
Hogyan keletkezhet tuds az elmben addig, amg a llegzet is l, s az elme sem halott? Aki a llegzet s az elme kettst semmiv oldja, az ri el a megszabadulst, ms sehogyan sem. || 15 ||
Ismervn a szusumn helyes tfrst, irnytsa a llegzetet kzpre. llandan a megfelel llapotban maradva tartsa azt a brahmarandhrban.(96) || 16 ||
A nap s a hold (97) az idt nappalra s jszakra osztjk. A szusumn felfalja az idt: ez a felfedett titok. || 17 ||
Hetvenkt ezer nd-kapu van a "llek brtnben". A szusumn maga a Smbhav sakti - a tbbi jelentktelen, || 18 ||
mivel a llegzet ha sszegylik, a tzzel egytt a Kundalint felbresztve akadlytalanul belphet a szusumnba. || 19 ||
Amikor a llegzet a szusumnban ramlik, a mannman sikeresen ltrejn. Msklnben a tbbi gyakorlat csak kszkdst jelent a jgik szmra. || 20 ||
Aki uralja llegzett, az megzabolzza elmjt, aki megzabolzza elmjt, az uralja llegzett. || 21 ||
Az elmemkdsnek kt kivlt oka van: a ltesls indtkai (vszank)(98) s a llegzet. Ha az egyik elpusztul kzlk - mindkett elpusztul. || 22 ||
Amikor az elme megsznik, megsznik a llegzet, amikor megsznik a llegzet, megsznik az elme is. || 23 ||
Az elme s a llegzet tevkenysge eggy vlik, mint a tejjel sszekevert vz: ha mkdik az elme, mkdik a llegzet is, ha mkdik a llegzet, mkdik az elme is. || 24 ||
Azrt, ha az egyik megsznik, megsznik a msik is, s ha az egyik mkdik, mkdik a msik is. Ha nem sznnek meg, akkor mkdsbe lpnek az rzkek, ha megsznnek, ltrejn a megszabaduls (mksa) llapota. || 25 ||
A frfimag s az elme termszetktl fogva mozgkonyak. Frfimagjt s elmjt mozdulatlann tve mi az, mit e fldn nem rhet el? (99) || 26 ||
, Prvat! (100) A frfimag s a llegzet ha gtoltak, elpuszttjk a betegsgeket, holtan letet adnak, s megzabolzva eljuttatnak az gbe. || 27 ||
Ha az elme mozdulatlan, a llegzet is mozdulatlan. Ettl vlik mozdulatlann a frfimag. A frfimag mozdulatlansga rvn minden esetben ltrejn a szattvikus llapot, a test szilrdsga. || 28 ||
Az elme az rzkek ura, az elme ura pedig a llegzet. A llegzet ura a feloldds, a feloldds pedig a bels hangon alapul. || 29 ||
ppen azt hvjk megszabadulsnak - br ms szektk ezzel nem rtenek egyet -, mikor az elme s a llegzet felolddik. Akkor egyfajta boldogsg keletkezik. || 30 ||
Az a feloldds dvs a jgi szmra, melynek sorn megsznik a ki- s bellegzs, az rzktrgyak felfogsa, mindennem mozgs s [elmebli] mdosulat. || 31 ||
Amikor minden kpzetvel felhagyott, s teljesen mozdulatlan, akkor ltrejn a feloldds, mely szavakkal kifejezhetetlen, s csak nmagban megismerhet. || 32 ||
Ha a tekintet rksen az rzkekre s az elemekre irnyul, ltrejn a feloldds llapota. Ez az llnyek saktija. Mindketten, jellegzetessg nlklien felolddnak. || 33 ||(101)
"Feloldds, feloldds", mondogatjk, de mi is a feloldds ismrve? Mivel a ltesls indtkai nem keletkeznek jra, ezrt a feloldds az rzktrgyak elfeledse. || 34 ||
me a smbhav mudr:
A Vdk, a ssztrk s a purnk (102) olyanok, mint egy kznsges n. Egyedl csak a titkos smbhav mudr olyan, mint egy j csaldbl szrmaz asszony. || 35 ||
Kls trgyra irnyul, de a belsre sszpontost, rezzenstelen tekintet: ez a smbhav mudr, ahogyan azt a Vdk s a ssztrk rzik. || 36 ||
Amikor a jgi elmje s llegzete a belsre sszpontostva lenyugszik, mozdulatlan tekintettel, mg ha nz is, semelyik irnyba sem lt semmit. Ez a smbhav mudr, mely a mester kegyelmbl sajtthat el. Azt elrve ltrejn a jellegzetessgektl mentes snjsnja-llapot, amely Siva vals llapota. || 37 ||
A smbhav s a khcsar llapotok eredetnek klnbsge szerint jn ltre az elme felolddsnak gynyre, a tudatgynyr formjt lt ressgben. || 38 ||
Pupillit a fnyre irnytva vonja fl kiss a szemldkt. Aki a korbbiakban lert mdon rgzti elmjt, az egyszerre ltrehozza az unman llapott. || 39 ||
Nmelyek az gamk (103) hljba, msok a nigamk (104) sokasgba, megint msok a logikba belebonyoldva nem ismerik a megszabadtt. || 40 ||
Aki flig lehunyt szemmel, szilrd elmvel, orrhegyre szegezett tekintettel,
a napot s a holdat (id, pingal) teljesen lenyugosztva mozdulatlanul l, az elri az igaz valsg llapott, a legfbb dolgot, mely llandan fnyl, teljes, ragyogs-termszet s mindennek a forrsa - mi tbbet lehet elmondani? || 41 ||
Ne tisztelje a lingt sem nappal, sem pedig jjel. Miutn uralma al hajtotta az jjelt s a nappalt, tisztelje a lingt llandan.(105) || 42 ||
me a khcsar:
Az a khcsar mudr, amikor a jobb s a bal ndban lv llegzet kzpre megy, semmi ktsg. || 43 ||
Nyomja bele a llegzetet a snjba (szusumnba), az id s a pingal kztt, jra meg jra: valban ott van a khcsar mudr. || 44 ||
Ami pedig a Nap s a Hold kztt, a tmasz nlkli gi krben van, azt a mudrt hvjk khcsarnak. || 45 ||
Ha a Holdbl eltr a folyam, az Sivnak valban kedves. Megtlti az egyedlll, isteni szusumnt a szj hts rszben. || 46 ||
s ellrl is megtelhet - ktsgtelenl ez is a khcsar. Ha gyakoroljk a khcsar mudrt, ltrejn az unman llapota. || 47 ||
A kt szemldk kztt van Siva lakhelye, ahol az elme felolddik. Ez az llapot turja nven ismeretes - nincs ott elmls. || 48 ||
Addig gyakorolja a khcsart, amg el nem ri a jga-alvs llapott.(106) Aki elri a jga-alvs llapott, annak nem ltezik tbb az elmls. || 49 ||
Az elmt ktds nlkliv tve ne gondoljon semmire. Szilrdan ljn, mint a kors, melyet kvl-bell krbevesz s betlt az r. || 50 ||
Ahogyan a kls llegzet megsznik, gy a bels is, semmi ktsg. A leveg s vele egytt az elme is sajt helykn mozdulatlann vlnak. || 51 ||
Aki ekknt gyakorol, a llegzet tjn, jjel-nappal, annak szmra a gyakorls rvn megsznik a llegzet, majd az elme is felolddik. || 52 ||
Frdesse testt nektrral, tettl talpig: nagyszer testre tesz szert, hatalmas erej s btor lesz. || 53 ||
Irnytsa elmjt a sakti kzepre, a saktit pedig az elme kzepre. Az elmt elmjvel szemllve tartsa fnn a legfbb llapotot. || 54 ||
Helyezze magt az r kzepre, az rt pedig nmaga kzepre. Az rrel mindent thatott tve ne gondoljon semmire. || 55 ||
Bell semmi, kvl semmi: mint res kors a levegben. Bell teli, kvl teli: mint teli kors a vzben. || 56 ||
Ne gondoljon sem a klsre, sem a belsre. Elhagyvn minden gondolatot, ne gondoljon semmire. || 57 ||
Az egsz vilg csupn kpzetek szltte, az elme jtka is csupn kpzetek szltte. Felhagyvn e kpzetekkel, felttlenl rd el a bkt, , Rma!(107) || 58 ||
Ahogyan a kmfor a tzben,(108) ahogyan a s a vzben, gy az elme a szamdhi llapotban felolddik az igaz valsgban. || 59 ||
Elmnek nevezik mind a megismerendt, mind a megismertet, s a tudst is. A megismerend s a tuds elpusztult: nincs ms t. || 60 ||
Elmnek tekintend ez az egsz l s lettelen vilg. Ha az elme az unman llapotba kerl, nem szlelhet kettssg. || 61 ||
A megismerend dolgokat elhagyva az elme felolddik. Amikor az elme felolddik, akkor csak az egyedlvalsg (kaivalja) llapota marad. || 62 ||
A rgmlt nemes lelk tanti ilyen klnfle eszkzket alkalmaz, megfelel, sajt megtapasztalssal ksrt szamdhi-mdozatokat tantottak. || 63 ||
Hdolat nked szusumn, Kundalin, holdbli nektr! Hdolat, mannman, mahsakti, tiszta tudat! || 64 ||
Ezennel elmondatik a Graksantha ltal kinyilvntott belshang-meditci, mely a tudatlanok szmra is megfelel, akik kptelenek rbredni az igaz valsgra. || 65 ||
A tiszteletremlt dintha ltal tantott vgtelen sok (109) felolddsi mdozat mind gyzedelmes. gy gondoljuk azonban, hogy amelyik a bels hangra irnyul, az egyedlll, s a felolddsok kzl a legfbb. || 66 ||
A jgi mukta-szanban lve, a smbhav mudrt flvve, sszpontostott elmvel a jobb flben hallja a bels hangot. || 67 ||
Zrja le halljratait, szemt, orrt s szjt. A megtisztult szusumn-csatornban hatrozottan kivehet, tiszta hang hallatszik. || 68 ||
Mindegyik jgban ngy szint van: rambha (kezdet), ghata (kors),(110) valamint paricsaja (flhalmozs) s nispatti (betetzs). || 69 ||
me az rambha-szint:
Ha a Brahma-csom tfrsa bekvetkezik, ltre jn az rbl ered boldogsg. A testben klnfle hangok szlalnak meg, s az anhata-hang (111) hallatszik. || 70 ||
A jgi az rambha-szinten ragyog, fensges illat, egszsges, isteni testet nyer, s szve megtelik az ressgben. || 71 ||
me a ghata-szint:
A msodik szinten a korsv tett llegzet kzpen halad. A jgi testhelyzete szilrd, s oly blccs vlik, mint egy isten. || 72 ||
A Visnu-csom tfrstl aztn a legnagyobb boldogsg hrnke, a drzslses stdobhang hangzik fel a teljes rben. || 73 ||
me a paricsaja-szint:
A harmadik szinten pedig a lgtrbl dobhangot hall. Akkor a nagy rbe (112) jut a llegzet, az sszes csods kpessg lakhelyre. || 74 ||
Akkor az elme boldog llapotn fellkerekedve, a szahadzsbl (113) fakad boldogsg jn ltre, mely hibtl, szenvedstl, regsgtl, betegsgtl, hsgtl, alvstl mentes. || 75 ||
A Rudra-csomt tfrva, a Nyilas (Siva) szkhelyre jut a llegzet. Eme nispatti-szinten lantzengs s ndfuvola-hang keletkezik. || 76 ||
Amikor az elme eggy vlt, azt rdzsa-jgnak nevezik. A jgi a teremtst s a teremts visszavonst vgrehajthatja, s Istennel egyenlv vlik. || 77 ||
Akr van megszabaduls, akr nincs, tretlen boldogsg jn ltre ekkor. Ez a felolddsbl ered boldogsg a rdzsa-jga ltal rhet el. || 78 ||
Vannak, akik a rdzsa-jgt nem ismerik, csupn a hathval foglalkoznak. Ezek a gyakorlk, gy vlem, megfosztattak a fradozs gymlcstl. || 79 ||
Az unman llapot gyors elrsre vlemnyem szerint a szemldkk kz val sszpontosts a legjobb. A gyenge szellemi kpessgek szmra a rdzsa-jga szintje gy egyszer mdszerrel rhet el. Nyomban ltrejn a bizonyossgot nyjt, bels hang ltali feloldds. || 80 ||
A hangra val sszpontosts rvn szamdhiban rszesl kivl jgik szvben nvekv egyedlll boldogsg szavak szmra megkzelthetetlen. Csupn a tiszteletremlt ntha-mester ismeri azt. || 81 ||
A blcs flt befogva rgztse elmjt abban a hangban, amelyet meghall, mg szilrdd nem vlik benne. || 82 ||
Ez a hang a gyakorls sorn a kls hangot elnyomja. Egy paksa (114) utn az sszes sztszrtsgot legyzve a jgi boldogg vlik. || 83 ||
A gyakorls kezdetn a hang sokflnek s erteljesnek hallatszik. Ksbb, a gyakorls elrehaladtval egyre finomabb lesz. || 84 ||
Kezdetben cen, gzengs, stdob s dzsardzsaradob hangjhoz hasonlt. A kzps szakaszban mardaladob-, kagylkrt-, valamint csengetty- s khaladob-hanghoz hasonlatos. || 85 ||
Az utols szakaszban pedig csengetty-, ndfurulya-, lant- s mhzmmgs-szer. Ilyesfle hangok hallatszanak a testen bell. || 86 ||
Mg ha ers gzengs-, stdob- s ms hangok hallatszanak is, csak a legfinomabb hangra sszpontostson. || 87 ||
Az ersebbet elhagyvn a finomabba belefeledkezve, vagy a finomabbat elhagyvn az ersebbe belefeledkezve, az elmt sztszrva ne irnytsa msfel. || 88 ||
Brmely hanghoz is ktdik az elme elsknt, abban az egyben rgzlve, azzal egytt olddik fel. || 89 ||
Ahogy a nektrt iv mh nem trdik az illattal, gy a bels hangban elmerlt elme sem vgydik az rzktrgyakra. || 90 ||
Az rzki rmk kertjben kborl elme olyan, mint a megvadult elefntkirly. A bels hang, mint hegyes elefntsztke, kpes csak megfkezni. || 91 ||
A bels hang kelepcjvel foglyul ejtett, megnyugodott elme igen knnyen mozdulatlann lesz, mint a lemetszett szrny madr. || 92 ||
Az sszes gondolatot elhagyva, figyelmes elmvel csupn a bels hangra sszpontostson az, aki a jga fltti korltlan uralomra htozik. || 93 ||
A bels hang az elme-antilop befogsra szolgl kelepce, valamint az elme-antilopot elejt vadsz is. || 94 ||
Karm az nmagt megfkez gyakorl elme-paripja szmra. Ezrt a jgi llandan sszpontostson a bels hangra. || 95 ||
A hang-kn oxidl hatsa ltal rgztett s megszilrdult elme-higany felszll a tmasztk nlkli gbe. || 96 ||
A bels hang meghallsa miatt az elme-kgy hirtelen, mindent elfeledve, egyhegyv lesz, s nem mozdul semerre. || 97 ||
A tz, melyet a tzifa tpll, a fa fogytval kialszik. A bels hangra irnytott elme a bels hanggal egytt olddik fel. || 98 ||
Knny a csengetty- s ms hangokba belefeledkezett s mozdulatlan elme-gazella elejtse is, ha valaki a nyllal val clzs mestere. || 99 ||
Az anhata zgsa hallatszik. A hangba beleolvadt a megismerend, s a megismerendbe beleolvadt az elme. Az elme a hangban felolddik. Az Visnu legfelsbb ege. || 100 ||
Amg a hang hallatszik, addig fennll az ksa (115) kpzete. Ha mr nem szl, legfbb Brahmanknt, Paramtmanknt (Legfelsbb Llekknt) magasztaljk. || 101 ||
Akrmi is hallatszik a bels hang formjban, az a sakti. Ami a vgs forma nlkli igazsg, az a legfbb istensg (paramsvara). || 102 ||
A hatha sszes felolddsra irnyul mdszere a rdzsa-jga sikert szolglja. A rdzsa-jghoz eljut ember kijtssza az elmlst. || 103 ||
Az igazsg a mag, a hatha a szntfld, az egykedvsg az ntz vz. E hrom rvn az unman-csodainda gyorsan fejldik. || 104 ||
A bels hangra val lland sszpontosts miatt a felhalmozdott bnk elpusztulnak. Az elme s a test-levegk biztosan felolddnak a folttalanban. || 105 ||
Kagylkrt- s dundubhidob-hangot sem hall mr. Az unman llapot miatt fadarabhoz hasonlv, rendthetetlenn vlik a teste. || 106 ||
Minden (tudat)llapottl megszabadult, minden gondtl mentes. A jgi halotthoz hasonlatos, ktsgtelenl megszabadult. || 107 ||
Az elmls nem falja fl, karma nem gytri. A szamdhiban elmerlt jgit senki sem gyzi le. || 108 ||
A szamdhiban elmerlt jgi nem rzkel sem illatot, sem zt, sem formt, sem rintst, sem hangot, nem rzkeli sem magt, sem mst. || 109 ||
Akinek elmje nem alv, s nem bren lv, emlkezstl s feledstl mentes, akinek elmje nem tnik el, s meg sem jelenik, bizton megszabadult az. || 110 || A szamdhiban elmerlt jgi nem rzkel hideget s meleget, szomorsgot s boldogsgot, tiszteletet s tiszteletlensget. || 111 ||
Aki brenlti llapotban, sszeszedetten, mint alv elmerlt, kilgzstl s belgzstl ment, az ktsgkvl megszabadult. || 112 ||
A szamdhiban elmerlt jgit semmifle fegyverrel nem lehet meglni, nem uralhat senki ltal, nem vonhat varzsige (mantra) vagy mgikus erej bra (jantra) hatalma al. || 113 ||
Amg a leveg nem lp be s nem mozog a kzps csatornban, amg a frfimag nem vlik megkttt a test-leveg s a llegzet uralsa rvn, amg az elmlyeds sorn nem jn ltre a szahadzsa, az igaz valsg llapota, addig blcsessgrl beszlni sznlelt, hamis fecsegs csak. || 114 ||
gy szl a "Szamdhi lersa" cm negyedik tants a Hatha-jga lmpsban.
gy vgzdik a Hatha-jga lmpsa.
|