Első tanítás
Hódolat a tiszteletreméltó Ádináthának,(1) aki a hatha-jóga tudományát tanította, mely, mint egy ragyogó lépcsősor, a legmagasabb rádzsa-jógához(2) vezeti az arra törekvőket. || 1 ||
Meghajolván a tiszteletreméltó nátha-mester előtt, Szvátmáráma jógi kifejti a hatha-jógát, kizárólag a rádzsa-jóga elérésének céljából. || 2 ||
Azok számára, akik a sokféle tan sötétjében tévelyegnek, és így nem ismerik a rádzsa-jógát, a kegyes Szvátmáráma elkészítette a hatha-jóga lámpását. || 3 ||
Matszjéndra, Góraksa és más mesterek birtokolják a hatha-jóga tudományát, s az ő kegyelmükből ismerte azt meg Szvátmáráma jógi is. || 4 ||
A tiszteletreméltó Ádinátha, Matszjéndra, Sábara, Ánandabhairava, Csaurangí, Mína, Góraksa, Virúpáksa, Bilésaja, || 5 ||
Manthána, Bhairava jógi, Sziddhi, Buddha, Kanthadi, Kórantaka, Szuránanda, Sziddhipáda, Csarpati, || 6 ||
Kánérí, Púdzsjapáda, Nitjanátha, Niranydzsana, Kapálí, Bindunátha, Kákacsandísvara, || 7 ||
Alláma, Prabhudéva, Ghódácsólí, Tintini, Bhánukí, Náradéva, Khanda és Kápálika: || 8 ||
mindezen hatalmas sziddhák(3) a hatha-jóga erejével megtörték az elmúlás hatalmát, s a világmindenségben élnek még ma is. || 9 ||
A hatha menedékhelye mindazoknak, akiket kínok gyötörnek, a hatha minden elkötelezett jóga-gyakorló számára olyan, mint a földet a hátán fenntartó teknős.(4) || 10 ||
A hatha-jóga tudományát kiváltképp tartsa titokban a beteljesülést áhító: titokban tartva hatékony lesz, de hatástalan marad, ha felfedik. || 11 ||
A hathát gyakorló magányosan, egy kis kunyhóban lakjon, amely körül egy dhanusz (5) távolságra nincs se szikla, se tűz, se víz. Jól kormányzott, törvénytisztelő vidéken éljen, ahol könnyen szerezhet alamizsnát, s nem éri veszedelem. || 12 ||
A hathát gyakorló sziddhák a következőképpen írták le a jógi lakhelyét:
Egy kis ajtaja van, nincs rajta semmiféle üreg, lyuk vagy nyílás, se nem túl magas, se nem túl alacsony vagy hosszú, tehéntrágyával alaposan felkent, makulátlanul tiszta, férgektől mentes, mellette egy szentély, egy oltár és egy kút áll. Az egészet kerítés veszi körül. || 13 ||
Ilyen kunyhóban éljen, minden gondtól mentesen, csak a jógát gyakorolja, mégpedig a mester tanítása szerint. || 14 ||
Túlzott táplálkozás, erőlködés, fecsegés, fölös szabályokhoz való ragaszkodás, emberek társasága és állhatatlanság: eme hat dolog teszi tönkre a jógát. || 15 ||
Kitartás, elszántság, szilárdság, valós tudás, szilárd meggyőződés és az emberek társaságának kerülése: eme hat dolog által a jóga beteljesül. || 16 ||
Íme a főbb és kisebb szabályok:
Nem-ártás, igazmondás, nem-lopás, önmegtartóztatás, türelem, eltökéltség, könyörületesség, őszinteség, mértékletes étkezés és tisztaság: ez a tíz főbb szabály. || 17 ||
Vezeklés, megelégedettség, hit, adakozás, Isten tisztelete, tantételek meghallgatása, szerénység, odaadás, mantrák recitálása (6) és áldozatbemutatás: ez a tíz kisebb szabály, ahogyan azt a jóga tankönyveiben jártasak tanítják. || 18 ||
Íme az ászana (testtartás):
Tekintve, hogy az ászana a hatha első része, először ezt magyarázom el. Az ászana szilárddá, egészségessé tesz, s tagjaink könnyeddé válnak. || 19 ||
Elmagyarázok néhány ászanát, melyeket Vaszistha és más bölcsek, illetve Matszjéndra és más jógik is elismertek. || 20 ||
Helyezze a két lábfejét keresztben a két térdhajlatába. Üljön egyenesen: ezt nevezik szvasztika-ászanának. || 21 ||
szvasztika-ászana
Helyezze a bal bokáját a jobb oldalra hátulra, s ugyanúgy a jobbot a bal oldalra: ezt gómukha (tehénfej)-ászanának hívják, mert egy tehén fejéhez hasonlatos. || 22 ||
gómukha-ászana
Helyezze az egyik lábfejét a [másik] combhoz, majd a másik [lábszárra] a combját: ez a víra (hős)-ászana.(7) || 23 ||
víra-ászana
A végbélnyílást elfedve keresztezze a két bokáját: ezt a jógában jártasak kúrma (teknős)-ászana néven ismerik. || 24 ||
kúrma-ászana
kukkuta-ászana
Padma (lótusz)-ászanában (8) elhelyezkedve, dugja be kezeit a térdhajlatba, majd a földre támaszkodva emelkedjen fel: ez a kukkuta (kakas)-ászana. || 25 ||
uttána-kúrma-ászana
Kukkuta-ászanában, kezeit a tarkóján öszszekulcsolva feküdjön a hátára, mint egy teknősbéka: ez az uttána-kúrma (hanyatt fekvő teknős)-ászana. || 26 ||
Fogja meg a két nagylábujját, és húzza a fülei felé, mintha egy íjat feszítene meg: ezt nevezik dhanur (íj)-ászanának. || 27 ||
dhanur-ászana
Tegye a jobb lábát a bal combtő alá, majd a jobb térdéhez kívül odahelyezett bal lábfejét megragadva fordítsa el a törzsét: ezt az ászanát tanította a tiszteletreméltó Matszjéndranátha [ez a Matszjéndra-ászana] || 28 ||
A Matszjéndra-pozíció növeli a gyomortüzet, számos súlyos betegség hatásos ellenszere. Gyakorlása felébreszti a Kundalinít,(9) és rögzíti a csandrát.(10) || 29 ||
Matszjéndra-ászana
Lábát a földön bot-szerűen kinyújtva fogja meg a két lábfejét, és érintse meg homlokával a térdét: ezt hívják pascsima-uttána (hátsó nyújtás)-ászanának. || 30 ||
pascsima-uttána-ászana
A pascsima-uttána, a legkiválóbb ászana, hátulra [a szusumnába](11) viszi a levegőt. Növeli a gyomortüzet, karcsúsítja a hasat, egészségessé teszi az embert. || 31 ||
Támaszkodjon kezeivel a talajra, köldöktájon a könyökeire nehezedve. Egyenes tartással emelkedjen fel: ezt a pozíciót nevezik majúra (pávakakas)-ászanának. || 32 ||
majúra-ászana
A nemes majúra-ászana hamar eltávolítja az összes lép-, gyomor- és más betegségeket, megszünteti a testnedvek rendellenességeit. Aki sok rossz ételt evett, annak segíti az emésztését, növeli a gyomortüzet, s elpusztítja a halálos mérget is. || 33 ||
Feküdjön hanyatt a földön, mint egy halott: ez a sava (holttest)-ászana. A sava-ászana megszünteti a fáradtságot, és pihenteti az elmét. || 34 ||
sava-ászana
Siva nyolcvannégy ászanát tanított. Elmondom közülük a négy legalapvetőbbet. || 35 ||
Sziddha (tökéletes), padma (lótusz), szinha (oroszlán) és bhadra (áldásos): ez az a négy. Ezek közül is legjobban a kellemes sziddha-ászanában időzhet mindig. || 36 ||
Az egyik [bal] sarkát tegye a gáthoz, a másikat pedig helyezze a nemi szervhez. Szorítsa az állát erősen a mellkasára. Mozdulatlanul, megfékezett érzékekkel,
sziddha-ászana
rezdületlen tekintettel nézzen a két szemöldöke közé: ezt nevezik a megszabadulás kapuját megnyitó sziddha-ászanának. || 37 ||
Azonban mások véleménye szerint,
a bal bokát a nemi szervhez kell helyezni, és arra rá a másikat - ez a sziddha-ászana. || 38 ||
sziddha-ászana
Ezt mondják sziddha-ászanának, bár vannak, akik vadzsra (gyémánt)-ászanaként ismerik. Egyesek mukta (megszabadult)-ászanának hívják, mások gupta (titkos)-ászanának nevezik. || 39 ||
Ahogyan a főbb szabályok közül a mértékletes étkezést és a kisebb szabályok közül a nem-ártást,(12) az ászanák közül a sziddha-ászanát tartják legfőbbnek a sziddhák. || 40 ||
A nyolcvannégy testtartás közül állandóan csak a sziddhát gyakorolja. Ez tisztítja meg a hetvenkét ezer nádít.(13) || 41 ||
Ha egy jógi magába mélyed, mértékletesen étkezik, és tizenkét éven át a sziddha-ászanát gyakorolja, mindig eléri a beteljesülést. || 42 ||
Mi szükség a sok más testhelyzetre, ha tökéletes sziddha-ászanában ülve, a prána-levegőre (14) koncentrálva, és kévala-kumbhakát (15) végrehajtva könnyedén, önmagától létrejön az unmaní kalá (16) állapota? || 43 ||
Továbbá, ha egyedül a sziddha-ászana tökéletesen szilárd, akkor is könnyedén, önmagától létrejön a három bandha.(17) || 44 ||
Nincs a sziddhához hasonlatos ászana, nincs a kévalánál kiválóbb kumbhaka, nincs a khécsaríval egyenlő mudrá, nincs a nádához fogható laja.(18) || 45 ||
Íme a padma-ászana:
Helyezze a jobb lábfejét a bal combjára, és éppúgy a balt a jobb combra. A háta mögött [keresztezett] kezekkel tartsa szorosan a két nagylábujját. Állát a mellkasra szorítva tekintetét szegezze az orra hegyére: ezt nevezik padma-ászanának, mely legyőzi a gyakorlók betegségeit. || 46 ||
padma-ászana 1.
Helyezze két lábfejét gondosan a combjaira, talppal felfelé, és nyugtassa kezeit a combjain, tenyérrel felfelé. A tekintetét || 47 ||
padma-ászana 2.
irányítsa az orra hegyére. Nyelvét a felső fogsor tövéhez téve, állát a mellkasra szorítva irányítsa lassan felfelé a levegőt. || 48 ||
Úgy tartják, hogy a padma-ászana minden betegséget elpusztít. Noha igen nehéz végrehajtani, a bölcsek képesek elsajátítani e világban. || 49 ||
A kezeket összetéve, igen szilárd padma-ászanában ülve, az állat erősen a mellkasra szorítva, az elmében arra (19) koncentrálva, az apána-levegőt folyamatosan felfelé eresztve, és a belélegzett levegőt lefelé nyomva, a sakti (20) révén az ember eléri a páratlan felébredettséget. || 50 ||
Az a padma-ászanában ülő jógi, aki a nádíkon át belélegzett levegőt visszatartja, kétségtelenül megszabadul. || 51 ||
Íme a szinha-ászana:
Tegye bokáit a herezacskó alá, a gát mindkét oldalára: a bal bokát jobbra, a jobbot pedig balra. || 52 ||
A két kezét széttárt ujjakkal tegye a térdeire. Kitátott szájjal, igen erősen összpontosítva nézzen az orra hegyére. || 53 ||
Ez a szinha-ászana, melyet a legkiválóbb jógik magasztalnak. Ez a legnagyszerűbb ászana egyesíti a három bandhát. || 54 ||
szinha-ászana
Íme a bhadra-ászana:
Tegye bokáit a herezacskó alá, a gát mindkét oldalára: a bal bokát balra, a jobb bokát pedig jobbra. || 55 ||
bhadra-ászana
Lábait két kézzel szorosan összezárva maradjon teljesen mozdulatlan: ez a bhadra-ászana, minden betegség elpusztítója. A tökéletes jógik Góraksa-ászanának hívják. || 56 ||
Az ászanák és bandhák végzésében fáradhatatlan, kiváló jógi a nádík megtisztítása végett végezzen mudrákat és más megtisztító gyakorlatokat.(21) || 57 ||
Ászanák, különféle kumbhakák, mudrá-gyakorlatok, majd a belső hangra való összpontosítás: ez a hatha-jógában a gyakorlás sorrendje. || 58 ||
Aki önmegtartóztató életet él, mértékletesen táplálkozik, lemondó és a jógának elkötelezett, az egy év múlva eléri a beteljesülést [sziddhává válik], semmi kétség. || 59 ||
Mértékletes étkezésnek azt nevezik, amikor az igen lágy és édes ételből egynegyedrészt meghagynak, és Sivának ajánlják fel. || 60 ||
A keserűt, a savanyút, a csípőset, a sósat, a forrót, a zöldféléket, a fanyar zabkását, az olajosat, a szezám- és mustármagot, az alkoholt, a halat, a kecske- és más húsokat, az aludttejet, az írót, a bagolyborsót, a jujuba-gyümölcsöt,(22) az olajban sült pogácsát, a hingu-növényt (23) és a fokhagymát nem tartják megfelelő ételnek. || 61 ||
Ne egyen újból felmelegített, fanyar, túl sós, ecetes, romlott vagy túl sok zöldséggel elkészített ételeket. Kezdetben kerülje a tüzet, a nőket és az utazást. || 62 ||
Éppígy szól Góraksa intelme is:
Tartsa távol magától a rossz embereket, a tüzet, a nőket, tartózkodjon az utazástól, a hajnali fürdéstől, a koplalástól, valamint a test egyéb sanyargatásától. || 63 ||
A búza, a rizs, az árpa, a hatvan napos rizs, a kiváló gabonamagvak, a tej, a ghí,(24) a cukor, a friss vaj, a finomított cukor, a méz, a szárított gyömbér, a patóla25 és a többi négy zöldség, babfélék és az égi [eső]víz: ezek a megfelelő ételek a kiváló jóga-gyakorló számára. || 64 ||
A jógi egyen kedve szerint tápláló, édes, olajos, tejtermékeket tartalmazó, a testnedveket tápláló, megfelelő ételeket. || 65 ||
Legyen bár fiatal, öreg avagy aggastyán, beteg vagy gyenge, ha fáradhatatlanul gyakorolja a jógát, eléri a beteljesülést. || 66 ||
Aki eltökélten gyakorol - eredményt ér el. Hogyan is érne el eredményt, aki nem gyakorol? Csupán tankönyvek olvasgatásával nem teljesedik be a jóga. || 67 ||
A beteljesülésről szóló történetek nem kiváltói magának a beteljesülésnek, a [vezeklő]ruha viselése sem. Csak a gyakorlás vezet sikerre, ez az igazság, semmi kétség. || 68 ||
A hatha-jóga gyakorlatai között az összes testtartás, a különböző kumbhakák
és más fenséges cselekedetek, a rádzsa-jóga gyümölcsének beértéig használatosak. || 69 ||
Így szól az első tanítás a Hatha-jóga lámpásában.
|