A HATHA-JGA LMPSA
Fordtotta: Hidas Gergely, Kiss Csaba, Zentai Gyrgy Lektorlta: Ruzsa Ferenc Illusztrlta Rippl Renta Terebess Kiad, Budapest, 2000 A knyv bortja Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr
Tartalom
Elsz Els tants Msodik tants Harmadik tants Negyedik tants Jegyzetek Szjegyzk
Elsz
Az olvas a Hatha-jga-pradpik ("A hatha-jga lmpsa") cm indiai jga-tanknyv els olyan magyar nyelv fordtst tartja kezben, amely az eredeti szanszkrit szvegbl kszlt. A m ma ismert formja hozzvetlegesen a 15. szzadbl szrmazik, s szerzsgt a hagyomny egy Szvtmrma nev blcs jginak tulajdontja. Szvtmrma a jga gynevezett hatha irnyzatt gyakorl s hagyomnyoz azon tantvnyi lnc tagja volt, amely tudst a hindu Siva istensgtl kapott kinyilatkoztatsra vezeti vissza: Siva, a Jga Ura (Jgsvara) adta t a tant Matszjndranthnak, pedig Graksanthnak (Grakhnthnak), aki Szvtmrma mestere volt. k kpeztk a magjt az n. nyolcvanngy sziddha ("tkletess vlt jgi") kzssgnek, amelynek tagjai kzl szvegnk j prat meg is nevez. Ez a Kr. u. 9. s 12. szzad kztt kialakult irnyzat kapcsolatban llhatott, illetve nagy tiszteletben tartotta a kilenc ntha ("vdelmez r") tantvnyi kzssgt, melynek feje szintn maga Siva dintha ("az els ntha"). A Hatha-jga-pradpik Indiban rendkvli tiszteletnek s npszersgnek rvend, a jga egyik alapszvege. A hatha-jga tantsa mly nyomot hagyott az ind kultrban, st a mai napig hat, nem csak Indiban, hanem az egsz vilgon. A kzpkori ind filozfinak, vallsnak s kltszetnek (pldul az Eurpban is ismert Kabrdsz misztikus verseinek) egy nagy szelete rtelmezhetetlenn vlna a Hatha-jga-pradpik s a vele szoros rokonsgban ll szvegek (pl. a Siva-szanhit s a Ghranda-szanhit) nlkl. A korunkban megjelen jga-knyvek szinte kivtel nlkl a hatha-jga tanait trgyaljk. Komoly s komolytalan jga-tanfolyamok mind a hatha-szvegekben tallhat gyakorlatokat vgeztetik a vllalkoz kedv rdekldkkel. Tulajdonkppen a nyugati ember szmra a jga egyet jelent a hatha-jgval. De mi is valjban a hatha-jga? A hatha-jga kifejezs msodik tagjnak, a jgnak etimolgija kzismert: a sz a szanszkrit "sszekt, igba hajt, alkalmaz" jelents judzs igegykbl szrmazik. Eredeti, legkzenfekvbb jelentse "mdszer (az elme leigzsra)", illetve "igzs". A sz hagyomnyos ind magyarzata: "sszekapcsoldni az istensggel", br meg kell jegyeznnk, hogy ez viszonylag ksi jelentsrnyalat. A hatha sz meghatrozsa mr komolyabb nehzsgeket okoz. Alapjelentse: "er, erszak", aminek az lehet a magyarzata, hogy a jgi nagy erfesztst ignyl gyakorlatokat vgez. Az ind kommenttorok szerint azonban, a hatha szsszettel: ha-tha, azaz "nap-hold, jobb-bal, pozitv-negatv" stb., teht az ellenttprok s azok egymsba olvadsa, felolddsa, a kettssgnlklisg llapota. Trtnetileg a hatha-jga mindenekeltt egy nagy v szintzis: szintzise brhmanista s hindu tradciknak, misztikus irnyzatoknak, saiva ritulknak, tantrikus tantsoknak, valamint a klasszikus, Patanydzsali-fle jga-tannak. A hatha-jgt nehz lenne mai, eurpai kategrikba sorolni, hiszen nem valls, nem filozfia, nem pszicholgia, s nem is tornagyakorlat-sorozat, hanem ezeknl sokkal tbb. A jga egy olyan gyakorlatrendszer, amely a test s az elme leigzsn, a flttk val uralom megszerzsn keresztl kvnja elrni a megvltst. Az a gondolat, hogy a blcs az elme leigzsval rheti el a msklnben elkerlhetetlen szenvedstl val megszabadulst, az egyik legsibb elkpzels Indiban. nmagunk vezekls ltali lebrsa mint szakrlis gyakorlat mr megtallhat a Vdknak nevezett si szentiratokban (Kr. e. 2-1. vezred), nyilvnval szerephez jut az n. upanisad-szvegekben (pldul a Svtsvatara-, a Mndkja- s a Maitr-upanisadban, valamint a jval ksbbi n. jga-upanisadokban), a kt nagy eposzban, a Mahbhratban s a Rmjanban, kivltkpp az elbbi Bhagavad-gt cm fejezetben. Az elme uralsnak tfog kifejtst azonban csak Patanydzsali Jga-sztrjban (Kr. u. 2-4. szzad?) s ennek kommentrjaiban kapjuk meg elszr. Ez a m azonban a Hatha-jga-pradpikval sszehasonltva sokkal elvontabb, intellektulisabb alkots, mely inkbb a rdzsa-jga lersra helyezi a hangslyt. Patanydzsali hres defincija gy hangzik: "A jga az elmemkds meglltsa." Patanydzsali mg hozzteszi, hogy az elmemkds trt: helyes ismeretszerzs, rvetts, kpzetalkots, alvs s emlkezs. Taln kzelebb kerlnk a jga cljnak megrtshez, ha krdsekk alaktjuk Patanydzsali kijelentseit: ha megszntetjk az rzkszervek mkdst, a trgyakra nem vettnk r tulajdonsgokat, ha gtat vetnk az emlkezsnek, nem gondolunk semmire, nem kpzelnk el semmit, de ekzben nem alszunk el, nem zuhanunk lomtalan mlyalvsba, hanem beren tljk ezt az llapotot, vajon mi trtnik? Vajon megvalsthat-e ez az llapot? A jga tantsnak mersz vlasza ezekre a krdsekre a kvetkez: igen, ez az llapot megvalsthat, s miutn minden rezdlse megsznt, az elme a szamdhi llapotba kerl, ami eltrli a szenvedst, blcsessget szl, csodlatos kpessgeket ad a gyakorlnak, s a vilgi ktelkektl, bklyktl vglegesen megszabadtja. A htkznapi gondolkods szmra csak nehezen megfoghat tudatllapotok lte mr az upanisadokban is izgalmas krdsknt bukkan fel:
[Adzstasatru] megfogta Blki kezt, felllt s odavezette egy alv emberhez. Szltgatni kezdte az elbbi nevekkel: - Nagy, fak knts Nedkirly! - de az fekve maradt. Akkor megrzta a kezvel, s rgtn felbredt. Azt krdezte akkor Adzstasatru: - Hol volt a megismersbl ll Ember, mikor ez aludt, s honnan jtt vissza az imnt? m Blki ezt sem tudta. Adzstasatru gy folytatta: - […] mikor olyan mlyen elalszik, hogy mr semmirl sem tud, akkor a jtev erekbe bjik. Ezekbl hetvenktezer fut ki a szvbl a szvszvedkbe. (Brihadranjaka-upanisad II. 1. 15-17 s 19., Tenigl-Takcs Lszl ford.)
A fenti idzetbl is kitnik, hogy mr az upanisadokban is megvoltak azok a sajtos fiziolgiai elkpzelsek, amelyek a jgra olyannyira jellemzek. Ezek szerint az emberi testet, ha nem is lthat, tapinthat formban, de egy titokzatos vezetkhlzat, a ndk rendszere szvi keresztl-kasul, amiben az letenergia, az letszl, a prna ramlik. A Hatha-jga-pradpik s a hozz hasonl szvegek szerint az elme teljes uralsnak, vagyis a szamdhi-llapotnak az elrshez elengedhetetlen, hogy a ndkat megtiszttsuk, gy szabadd tegyk az letenergia ramlst, majd a gerinc mellett fut kt f vezetkbl, az idbl s a pingalbl, valamint az sszes kisebb vezetkbl sszegyjtve a gerinccsatorna vonaln elhelyezked f vezetken, a szusumnn felvezessk. A jgik a gerinccsatorna tvben szunnyad energit Kundalin kgy-istenn alakjban tiszteltk. Ahhoz, hogy a Kundalin - mely sokak szerint egyfajta sszegyjttt s szublimlt szexulis energia, libid - felksszon a szusumnn, s elrje vgcljt, a koponyatett, a kzponti vezetkben lv "csomkat", "ltuszokat" avagy "csakrkat" t kell frnia. Vgl, ha ez az energia elri a fejtett, illetve az ott tallhat legfbb kzpontot, ltrejn a megszabaduls (mksa, mukti). A Kundalin eme misztikus felemelkedst a kvetkez mdszerekkel, "jgkkal" segthetjk el: be kell tartanunk a fbb s kisebb szablyokat (lsd szvegnk els fejezetnek 17-18. verst), melyek kzl az elbbiek fnyben figyelemre mlt az nmegtartztats, a brahmacsarja. Ezek utn klnbz nyjt- s feszt-gyakorlatokkal, laztssal, bonyolult s nehz lhelyzetek gyakorlsval kell testnket megszilrdtani s hajlkonny tenni azrt, hogy kpes legyen egy-egy pozciban hosszabb ideig szilrdan megmaradni. Itt kln ki kell emelni a gerincre irnyul, igen pozitv hats gyakorlatokat. Ezek teszik ki a Hatha-jga-pradpik els fejezett, "tantst". A msodik tants a lgz- s tisztt-gyakorlatokat rja le, melyeknek f clja a test teljes megtiszttsa valamint a szamdhi-llapothoz, a "jga-alvshoz" elengedhetetlen, a mlyalvsra jellemz lgzsforma tudatostsa s begyakorlsa. A harmadik tants a mudrk sokszor meghkkent gyakorlataiba vezeti be az olvast. A mudr sznak szmos jelentse van, tbbek kztt "pecst, lezrs, kztarts, testhelyzet, prklt gabona, ni partner a ritulis kzslsben" stb. A sz jelentsnek sokrtsge jl tkrzdik a szvegben is: tallunk itt testhelyzet-lersokat, melyeket lgzgyakorlatokkal kombinlnak, n. "elzrsokat", "zrakat", azaz bandhkat melyek a torok, a has s a vgbl sszeszortst jelentik, aminek a clja a prnnak a szusumnba val beramoltatsa. Ezen kvl olvashatunk az els fejezetben elrt nmegtartztatssal ltszlag nehezen sszeegyeztethet szexulis praktikkrl, melyekhez rdekes prhuzamokat tallhatunk az upanisadokban. Az elfolyt mag felkense a homlokra vagy a frfimag "visszatrtse" pldul egyfajta varzslat formjban mr megtallhat a Brihadranjaka-upanisadban is:
Ha valakinek lmban vagy bren elmegy frfimagja, az keverje meg ujjval, s […] mrtsa kt ujjt elment magjba, majd drzslje szemldkei kz, vagy a mellkasa kzepre. […] Ha a frfi nem akarja, hogy asszonya megfoganjon, gy tegye bel a dolgot, tapadjanak szj a szjhoz, llegezzen be, majd llegezzen ki, s mondja a kvetkezket: - Nemzermmel, frfiermmel kiszvom belled a magot. Akkor a n nem fogan. (Brihadranjaka-upanisad, VI. 4. 5. s 10. Tenigl-Takcs Lszl ford.)
Az ilyesfajta gyakorlatok azonban, mint azt a harmadik fejezet els versben olvashatjuk, mr a jga-tantra kategrijba sorolhatk. A tantra ("lncfonal") olyan jga-gyakorlatokat foglal magba, melyek sorn a ritulis mgia is eltrbe kerl. A tantrikus jga szertegaz s jrszt titkos gyakorlatrendszert hasznl, mely a kvlll szmra gyakran megbotrnkoztatnak tnhet. Ezen gyakorlatok hagyomnyosan csak a tantrikus fogadalmat tett tantvny szmra fedhetk fel a maguk teljessgben. A jga-tantra szexulis s egyb "tiszttalan" gyakorlatai azonban sok kutat szerint szimbolikusak. Segtsgkkel a gyakorl tl tud lpni a j s a rossz, az ldsos s a bns kettssg-kategriin, s a dualitst meghaladva minden jelensget eltlet nlkl, a legmagasabb egysgbe olvadva kpes ltni. Mindazonltal a tantra ezen igen bonyolult szimblumrendszere tptalajul szolglhatott olyan flrertseknek, flremagyarzsoknak, melyeket Mircea Eliade, a neves indolgus "szimblumzavarnak" nevezett. Az ilyen hibs rtelmezsek vezethettek olyan szlssges praktikkhoz, mint pldul a vrivs, emberhs-evs vagy a klnbz ritulis ldozatok. Mindezek fnyben nem meglep, ha a Hatha-jga-pradpik harmadik, tantrikus gyakorlatokkal foglalkoz fejezete a legnehezebben rthet s rtelmezhet. A negyedik fejezet a meditcirl, a tudat lecsillaptsrl, rezdlseinek megszntetsrl s a szamdhirl szl. Ehhez klnbz koncentrcis gyakorlatokat ajnl, kiemelve a "bels hangra", a ndra val koncentrcit, amelybe belemerlve a tudat elnyugszik, felolddik. "s az a fny, ami ott ragyog az g fltt, […] az bizony egy az emberben ragyog fnynyel. […] Meghallani gy lehet, hogy az ember flt befogja, s olyat hall, mint az g tz ropogsa", mondja a Cshndgja-upanisad (III. 13. 7., Tenigl-Takcs Lszl ford.). Felmerlhet a krds, vajon belefoghatunk-e a jga gyakorlsba csupn a Hatha-jga-pradpik szvege alapjn? A vlasz nemleges. A szvegben tallhat lersok nmelyike hinyos, nehezen rthet, ezrt egy kpzett jga-mester szbeli kiegsztst ignyli. Ezen kvl szmos gyakorlat - elssorban a lgz- s tisztt-gyakorlatok - nllan, felgyelet nlkl val vgzse mg egszsges emberek szmra is slyos veszlyeket rejthet magban. A gyakorl sok problmval szembeslhet, melyekre csak rszletesebb lersok (lsd irodalomjegyzk lentebb) s egy, a jgban mr jrtas mester tancsai knlhatnak megoldst. Maga a szveg is tbbszr hangslyozza, hogy csak mester, guru felgyeletvel szabad gyakorlsba fognunk. Megbzhat gurut azonban mg Indiban is nehz tallni, az eurpai mesterekhez s jga-krkhz szintn csak megfelel kritikai rzkkel ajnlatos kzelednnk. Vgl: ugyan a Hatha-jga-pradpik nem az n. sztra-stlusban rdott, teht tmrsge s homlyossga nem ri el pldul a Jga-sztra szintjt, mgis inkbb tekinthet vzlatnak, mint a jga-tan rszletekbe men kifejtsnek. E mvet elssorban azoknak a gyakorlknak sznhattk, akik mestereik tmutatsai alapjn mr tbb-kevsb elsajttottk a gyakorlatokat. Ez jabb nehzsget jelent a jgzni vgy szmra. A szveget, mint az indiai kziratok tbbsgt, valsznleg tbb forrsbl szerkesztettk ssze. Az els s msodik fejezet meglehetsen egysges kpet mutat. A harmadik tantrikus jelleg betoldsnak tnik, mg a negyedik mintha kt rszbl, koncentrcis gyakorlatok lersbl s a misztikus bels hang, a nda meditcijbl lenne sszefzve. Erre utalhat a IV. 64. versben tallhat, ltalban mvek elejre illesztett invokci. Noha a szveg nem tnik egysgesnek, mgis vilgos kpet ad a hatha-jga tudomnyrl: tfog formban mutatja be a megszabaduls tjt, az elkszletektl a vgs cl elrsig. A tma irnt rdekldk szmra lljon itt - a teljessg ignye nlkl - nhny m cme a magyar nyelv jga-irodalombl. Mircea Eliade A jga cm munkja (Eurpa, Bp. 1996.) kimerten trgyalja a jga trtnett. A jga s a modern orvostudomny, ideglettan, agykutats sszefggseirl Dr. Vgh Bla kt lvezetes knyve olvashat: Jga s tudomny (Gondolat, Bp. 1972.) s A jga s az idegrendszer (Gondolat, Bp. 1985.). A jga gyakorlsrl tbben rtak jl hasznlhat knyvet: Dr. Weninger Antal: Az id partjn (Tanknyvkiad, Bp. 1988.) s Dely Kroly: Jga (Medicina, Bp. 1970.). A felsorolt mvekben terjedelmes bibliogrfik tallhatk, ami segti a tovbbi tjkozdst. A magyar jga-irodalom egyik klasszikus mve, Baktay Ervin A diadalmas jga c. knyve (Pantheon, Budapest, 1942). Patanydzsali Jga-sztrja tbbszr megjelent mr magyarul, pldul svarakrisna: A szmvets megokolsa, Patandzsali: Az igzs szvtneke (A Tan Kapuja Buddhista Fiskola, Bp. 1994.). Mg ajnlhat: Dr. Pressing Lajos A yoga-meditci sajtossgai (Buddhista Misszi, Bp. 1986.). M. Eliade novellja, a Honigberger doktor titka (Stella Maris, Bp. 1996.) szrakoztat formban nyjt betekintst a jgba. A Hatha-jga-pradpik szvege korbban mr megjelent a Javasknyv cm szveggyjtemnyben ("Harmadik vezred" Kiad s Kereskedelmi Bt., Nagykovcsi, 1997.), melyet rdekldssel forgattunk. Fordtsunk kt szvegkiads alapjn kszlt: Hatha Yoga Pradipika - The Light on Hatha Yoga, commentary by Swami Muktibodhananda Saraswati (Bihar School of Yoga, Munger, 1985.) s a The Hatha Yoga Pradipika translated into English by Pancham Sinh (Munshiram Manoharlal, New Delhi, 1992.). A kt szveg kztt a versek szmnak tekintetben nmi eltrs mutatkozik. Ezen eltrseket az adott helyeken jegyzetekben kzljk. A fordtssal kapcsolatban meg kell jegyeznnk, hogy az eredeti szanszkrit szveg versben rdott. Nagy rsze slkban, mely ms, bonyolultabb versformkkal vltakozik. Fordtsunk przai formjnak oka, hogy a versformk tltetse sokszor a tartalmi pontossg rovsra ment volna, amit viszont ez esetben - tekintve, hogy a Hatha-jga-pradpik nem irodalmi szveg - elsrend fontossgnak tartottunk. A szanszkrit szavakat magyaros trsban kzljk, teht a magyar helyesrs, kiejts szerint ejtendk, ami meglehetsen kzel ll az eredeti kiejtshez. A tudomnyos trst szndkosan mellztk, a szanszkritul tudk a magyar trs alapjn is vissza tudjk keresni a szavakat. Ahol gy reztk, hogy a szveg magyarzatra szorul, ott jegyzetekkel lttuk el, ami remnyeink szerint megknnyti a folyamatos olvasst s szvegrtst. A knyv vgn szjegyzk tallhat, mely a szvegben elfordul legfontosabb szanszkrit s magyar jga-szakkifejezseket tartalmazza. s, hogy a Hatha-jga-pradpik tantsaibl menynyi a tiszteletet rdeml blcsessg, mi az ind szellem ltal oly szeretett klti tlzs, mi a lenygz llektani felismers s mi az, ami kritikval kezelend? Ezt az olvasnak mr magnak kell megfejtenie. Budapest, 1998. augusztusa A fordtk
|